Uznesením vlády SR č. 585/2018 z 12. 12. 2018 bola schválená Protikorupčná politika SR na roky 2019 – 2023, so zámerom zlepšiť protikorupčnú prevenciu a boj proti korupcii. Národná diaľničná spoločnosť, a.s. v spolupráci s Ministerstvom dopravy a výstavby SR vypracovala Protikorupčný program, do ktorého implementovala priority a ciele schválené Vládou SR v záujme vytvárania a zdokonaľovania protikorupčných opatrení. V roku 2022 Národná diaľničná spoločnosť, a.s. svoj protikorupčný program aktualizovala vzhľadom na potrebu zapracovania identifikovaných rizík a prijatia nových opatrení.
Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (ďalej aj ako „NDS“) sa zaviazala vykonávať obchodné aktivity a hospodáriť s verejnými prostriedkami čestne, bezúhonne, dôveryhodne a zodpovedne. Dodržiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov, interných predpisov a etických zásad obsiahnutých v Etickom kódexe NDS je našou prioritou. Zároveň vedieme našich zamestnancov pomocou týchto nástrojov k dosiahnutiu cieľa, ktorým je vnútorný mravný kódex, ako presvedčenie jednotlivca o hodnotách etiky, morálky a spravodlivosti. Naše interné predpisy pripravujeme tak, aby sme v čo najväčšej miere zabránili korupcii, sú v nich identifikované oblasti rizika korupcie, opatrenia na elimináciu, opatrenia legislatívneho charakteru a organizačné zložky zodpovedné za realizáciu týchto opatrení. V prípade, ak v priebehu platnosti interného predpisu vyplynú z praxe nové riziká, NDS aktualizuje interný predpis v súlade s navrhnutým opatrením na zamedzenie tohto rizika.
NDS na základe priorít a cieľov, ktoré sú obsahom tohto protikorupčného programu spolu so zohľadnením
vývoja javov korupcie a vykonávaných kontrol sa zaväzuje vykonávať zmeny v procesoch a zmeny v interných predpisoch tak, aby boli odhalené riziká eliminované.
Tento protikorupčný program platí pre všetky orgány NDS a pre všetkých zamestnancov NDS a predstavuje orientačný základ na vypracovanie, monitoring a zdokonaľovanie protikorupčných opatrení.
Vedenie spoločnosti je povinné zabezpečiť aby zamestnanci boli dôkladne oboznámení s protikorupčným programom, etickým kódexom a internými predpismi, v ktorých sú identifikované riziká korupcie a zároveň zabezpečiť dodržiavanie opatrení na predchádzanie korupcie, ktoré sú obsiahnuté v interných predpisoch. Vedúci zamestnanci sú povinní upozorňovať podriadených zamestnancov na riziká, ktoré môžu vzniknúť pri výkone ich práce.
Dohľad nad týmto programom vykonáva odbor právny, úsek generálneho riaditeľa.
NDS v súvislosti so svojou činnosťou prísne zakazuje úplatky a korupciu akéhokoľvek druhu. Zamestnanci, ktorí sa dozvedia o prijatí alebo ponúknutí úplatku alebo inom korupčnom konaní sú povinní podať oznámenie o protispoločenskej činnosti v zmysle internej smernice Riešenie oznámení protispoločenskej činnosti v podmienkach Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s., a to nasledujúcim spôsobom:
V prípade zistenia korupčného správania zamestnanca a jeho následného dokázania, bude zamestnanec čeliť disciplinárnemu konaniu a okamžitému skončeniu pracovného pomeru a zároveň na neho môže byť podané trestné oznámenie.
Cieľom analýzy silných a slabých stránok riešenia protikorupčnej problematiky je na základe východiskových situácii správne určiť smerovanie opatrení protikorupčného programu v podmienkach Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. tak, aby ich plnenie vychádzalo z konkrétnych skúseností a z aktuálnych možností spoločnosti.
a) Silné stránky (Strengths)
b) Slabé stránky (Weaknesses)
c) Príležitosti (Opportunities)
d) Ohrozenia z okolitého prostredia (Threats)
Trestnoprávny dohovor o korupcii (oznámenie č. 375/2002 Z. z.) platný pre SR od 1. júla 2002
Jeden z dohovorov Rady Európy, ktorý reaguje na problémy spojené s korupciou národných i zahraničných verejnými činiteľov, členov národných i zahraničných zastupiteľských orgánov, s korupciou v súkromnom sektore, úradníkov medzinárodných organizácií, parlamentných zhromaždení, sudcov a úradníkov medzinárodných súdov, s legalizáciou príjmov z trestných činov úplatkárstva i s účtovnými trestnými činmi spojenými s korupciou.
Dohovor, ktorého cieľom je presadzovať a posilňovať protikorupčné opatrenia, podporovať medzinárodnú spoluprácu aj pri vracaní majetku, poskytovať technickú pomoc. Signatári sa zaväzujú prijať účinnú a koordinovanú protikorupčnú politiku, zabezpečiť existenciu príslušných protikorupčných orgánov, etické kódexy pre verejných činiteľov, systémov ich prijímania, vhodných systémov verejného obstarávania založených na základe princípov transparentnosti, férovej súťaži a objektivite.
Zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov
Zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon upravuje hmotnoprávne ustanovenia týkajúce sa korupcie vo viacerých hlavách osobitnej časti.
Zákon č. 301/2005 Z. z. Trestný poriadok v znení neskorších predpisov
Trestný poriadok upravuje postup orgánov činných v trestnom konaní a súdov tak, aby trestné činy boli náležite zistené a ich páchatelia podľa zákona spravodlivo potrestaní, pričom treba rešpektovať základné práva a slobody fyzických osôb a právnických osôb.
Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní v znení neskorších predpisov
Tento zákon sa vzťahuje na konanie, v ktorom v oblasti verejnej správy správne orgány rozhodujú o právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach fyzických osôb a právnických osôb, ak osobitný zákon neustanovuje inak.
Tento zákon upravuje v oblasti systému riadenia a kontroly prostriedkov poskytovaných z fondov Európskej únie a prostriedkov štátneho rozpočtu určených na financovanie spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie (ďalej len „pomoc“) a prostriedkov poskytovaných z fondov Európskej únie a prostriedkov štátneho rozpočtu určených na financovanie spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie (ďalej len „podpora“) pre programové obdobie 2007 - 2013 a poskytovanie podpory podľa osobitného predpisu a v oblasti ochrany finančných záujmov Európskej únie.
Tento zákon upravuje základy trestnej zodpovednosti právnických osôb, druhy trestov, ich ukladanie a trestné konanie proti právnickým osobám. Trestný čin právnickej osoby je spáchaný, ak je spáchaný v jej prospech, v jej mene, v rámci jej činnosti alebo jej prostredníctvom. Medzi trestné činy právnických osôb na účely tohto zákona boli zahrnuté aj trestné činy korupcie a to prijímanie úplatku podľa § 328 až § 330, podplácanie podľa § 332 až § 334 a nepriama korupcia podľa § 336.
Tento zákon (tzv. protischránkový zákon) je jeden z nástrojov na celospoločenskú kontrolu nakladania s verejnými zdrojmi. Jeho cieľom je zvýšiť transparentnosť vzťahov medzi verejným a súkromným sektorom. Podľa zákona sa preverujú a zverejňujú skutoční vlastníci subjektov, ktorí so štátom obchodujú. Zákon zaviedol register partnerov verejného sektora, povinne sa zapisujú do neho koneční vlastníci firiem, známi ako koneční užívatelia výhod, s ktorými môže štát obchodovať a uzatvárať zmluvy. Svojim zápisom tieto spoločnosti odkryjú svoju vlastnícku štruktúru až na úroveň konečného užívateľa výhod, čím by sa malo predísť uzatváraniu zmlúv so schránkovými firmami.
Tento zákon upravuje podmienky poskytnutia ochrany osobám v pracovnoprávnom vzťahu v súvislosti s oznamovaním kriminality alebo inej protispoločenskej činnosti,
práva a povinnosti osôb pri oznamovaní protispoločenskej činnosti a zriadenie pôsobnosti Úradu na ochranu oznamovateľov protispoločenskej činnosti.
Tento zákon upravuje zákon upravuje zadávanie zákaziek na dodanie tovaru, zákaziek na uskutočnenie stavebných prác, zákaziek na poskytnutie služieb, súťaž návrhov, zadávanie koncesií na stavebné práce, zadávanie koncesií na služby a správu vo verejnom obstarávaní.
Tento zákon upravuje základné pravidlá ciele a spôsob vykonávania finančnej kontroly a auditu.
Podľa protikorupčnej stratégie NDS je hlavným cieľom zmenšiť a odstrániť priestor a príležitosti pre korupciu vo všetkých oblastiach nakladania s verejnými prostriedkami, majetkom štátu a pri vykonávaní činností, na ktoré bola zriadená, a zároveň zvyšovať dôveryhodnosť NDS.
Ciele:
Očakávané dosiahnuté výsledky:
Ciele:
Očakávané dosiahnuté výsledky:
Ciele:
Očakávané dosiahnuté výsledky:
NDS má prijatý súbor opatrení na zamedzenie korupčného rizika a inej protispoločenskej činnosti. NDS prijala etický kódex, ktorý je súborom morálnych pravidiel, podľa ktorých sa majú riadiť, zamestnanci, členovia orgánov, ako aj tretie strany spolupracujúce s NDS.
Prijaté interné predpisy zamedzujú vytváraniu korupčného rizika vo vnútri spoločnosti, nakoľko určujú právomoc a zodpovednosť príslušných zamestnancov, sú v nich obsiahnuté jednotlivé korupčné riziká a ciele opatrení.
Internými predpismi NDS, ktoré prispievajú k boji proti korupcii sú najmä:
NDS stanovuje svojim zamestnancom viacero povinností aj na úseku boja proti korupcii napr. zamestnanci sú povinní:
Zároveň NDS považuje za neprijateľné akékoľvek formy podstatného porušenia pracovného poriadku, spočívajúce okrem iného v rozkrádaní a inom zneužívaní majetku NDS, v akýchkoľvek majetkových a morálnych deliktoch na pracovisku a iných porušeniach vyplývajúcich z Etického kódexu NDS.
3. Zverejňovanie zmlúv, objednávok, faktúr a zákaziek s nízkou hodnotou
NDS zverejňuje zmluvy, objednávky, faktúry a zákazky s nízkou hodnotou na webovom sídle spoločnosti a v Centrálnom registri zmlúv. Uvedené zabezpečuje transparentné a hospodárne nakladanie s verejnými prostriedkami a verejným majetkom. Verejná kontrola využívania verejných financií prispieva k efektívnemu a hospodárnemu využívaniu verejných prostriedkov.
4. Verejné obstarávanie
NDS pri verejnom obstarávaní deklaruje základné princípy verejného obstarávania, a to:
Dodržiavaním týchto princípov a správnym a kvalifikovaným nastavením súťažných podkladov sa NDS snaží zamedziť vytváraniu priestoru pre korupčné správanie zamestnancov, ale aj uchádzačov vo verejných súťažiach. NDS ako verejný obstarávateľ v súčasnosti používa pri nadlimitných a podlimitných zákazkách výlučne elektronickú komunikáciu prostredníctvom systému JOSEPHINE, ktorý zaznamenáva kompletnú komunikáciu medzi verejným obstarávateľom a uchádzačmi. Zákazky s nízkou hodnotou podliehajú režimu niekoľko stupňového schvaľovania a evidencie s cieľom minimalizovať korupčné riziko najmä formou zlyhania ľudského faktora.
NDS prijala opatrenia, pri obstarávaní zákaziek s nízkou hodnotou, a to najmä:
Prevádzkový úsek prijal z dôvodu ľahšieho výkladu pre všetky svoje odbory, oddelenia, strediská správy a údržby diaľnic a strediská správy a údržby rýchlostných ciest „Manuál pre zadávanie zákaziek s nízkou hodnotou v podmienkach prevádzkového úseku NDS“.
NDS si týmito opatreniami kladie za cieľ eliminovať riziká v procese verejného obstarávania najmä predchádzaním zlyhania ľudského faktora vytvorením pracovných skupín, kde činnosťou pracovnej skupiny dochádza k viacúsekovej kontrole a vytvoreniu takých súťažných podkladov, ktoré by mali zamedzovať zvýhodňovaniu konkrétneho subjektu. Evidenciou všetkých zákaziek (nadlimitných, podlimitných a zákaziek s nízkou hodnotou) v pláne verejného obstarávania, schváleného predstavenstvom spoločnosti eliminovať nedovolené delenie alebo spájanie zákaziek.
5. Hospodárenie s finančnými prostriedkami
NDS pri nakladaní s majetkom spoločnosti postupuje v súlade so zákonom č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov, najmä dodržiavaním efektívnosti, hospodárnosti, účinnosti a účelnosti nakladania s finančnými prostriedkami a zabezpečovaním kontroly. Nakoľko boli kontrolami v NDS identifikované viaceré riziká a porušenia pri základnej finančnej kontrole, orgány spoločnosti si dali za úlohu v priebehu roku 2022 eliminovať všetky riziká a prijať opatrenia na ich elimináciu vytvorením novej internej smernice o základnej finančnej kontrole.
6. Informovanosť a odborná znalosť zamestnancov
NDS zabezpečuje informovanosť a odbornú znalosť zamestnancov účasťou na školeniach, odborných výkladoch. NDS kladie vysoký dôraz na to, aby každý novoprijatý zamestnanec bol poučený o svojich právach a povinnostiach a oboznámený so všetkými internými predpismi NDS.
7. Kontrolná činnosť
NDS vypracováva každoročne plán kontrolnej činnosti odborom vnútornej kontroly a riadenia rizík na príslušný kalendárny rok. V prípade, ak odbor vnútornej kontroly a riadenia rizík pri svojej činnosti identifikuje akékoľvek porušenie etického kódexu alebo iné porušenie, ktoré by vykazovalo znaky korupčného správania, ihneď informuje Radu koordinátorov protikorupčnej prevencie a Etickú radu.
Rada koordinátorov protikorupčnej prevencie, pozostáva z protikorupčných koordinátorov (zástupcov za jednotlivé úseky, menovaných predstavenstvom spoločnosti), ktorých úlohou je monitorovanie, nahlasovanie rizík Rade koordinátorov protikorupčnej prevencie. Úlohou Rady koordinátorov je v spolupráci s Etickou radou a Zodpovednou osobu za protikorupčnú činnosť vyhodnocovať a podávať návrhy predstavenstvu spoločnosti na prijatie opatrení na elimináciu rizík korupcie v spoločnosti.
Očakávaným výsledkom protikorupčných opatrení je dodržiavanie cieľov a priorít zo strany NDS, jej organizačných zložiek a zamestnancov v zmysle platných právnych noriem a interných predpisov spoločnosti na základe uznesenia vlády SR č. 585/2018 z 12.12.2018, ktorým bola schválená Protikorupčná politika SR na roky 2019 – 2023. NDS zastáva názor, že je dôležitejšie korupcii predchádzať, ako následne riešiť následky korupcie.
NDS monitoruje a vyhodnocuje vykonávané opatrenia na základe pravdivých informácii a to tak, aby sa uistila o dosiahnutí protikorupčných cieľov formou:
Protikorupčný koordinátori vypracujú zoznam korupčných rizík s identifikovaním ich významnosti, doplnia opatrenia na ich elimináciu, určia kontrolný termín na plnenie prijatých opatrení a zamestnanca alebo úsek zodpovedný za ich plnenie, a to najneskôr do 31.01. príslušného roku. V prípade, ak niektorý úsek identifikuje nové naliehavé korupčné riziko vypracuje aktualizáciu bezodkladne.
Naliehavým korupčným rizikom sa rozumie prípad, kedy je proces v podmienkach NDS nastavený tak, že v dôsledku jeho nedostatkov, ako je napr. nedostatočná úprava v interných predpisoch, nejasne stanovená zodpovednosť alebo kompetencie, prípadne NDS začne vykonávať novú činnosť, ktorej proces nie je upravený, následkom čoho vzniká pravidelne priestor pre korupčné správanie. Pre vylúčenie akýchkoľvek pochybností, vyššie uvedené príklady nepredstavujú vyčerpávajúce konečné ukazovatele interného alebo externého prostredia NDS s poukazom na naliehavé korupčné riziko.
NDS vyhodnocuje účinnosť prijatých opatrení priebežne ale vždy v celkovej správe o plnení protikorupčných opatrení, o čom podáva zodpovedná osoba jedenkrát za rok, vždy najneskôr do 31.03. príslušného roku, správu predstavenstvu za predchádzajúci kalendárny rok. Túto správu následne zasiela vždy do 30.04. kalendárneho roku na MDV SR.
Protikorupčné opatrenie |
Počet identifikovaných rizík v interných predpisoch s dôrazom na protikorupčnú činnosť |
Prijaté opatrenia |
Vyhodnotenie účinnosti a efektívnosti |
Interné predpisy NDS |
|
|
|
Protikorupčné opatrenie |
Počet zistených porušení povinností zamestnancov s dôrazom na protikorupčnú činnosť |
Prijaté opatrenia |
Vyhodnotenie účinnosti a efektívnosti |
Opatrenia na eliminovanie zlyhania ľudského faktora |
|
|
|
Protikorupčné opatrenie |
Počet porušení |
Prijaté opatrenia |
Vyhodnotenie účinnosti a efektívnosti |
Komunikácia pri nadlimitných a podlimitných zákazkách výhradne prostredníctvom systému JOSEPHINE |
|
|
|
Protikorupčné opatrenie |
Počet školení |
Prijaté opatrenia |
Vyhodnotenie účinnosti a efektívnosti |
Pravidelné preškoľovanie zamestnancov k procesom verejného obstarávania |
|
|
|
Protikorupčné opatrenie |
Počet porušení postupe obstarávania |
Prijaté opatrenia |
Vyhodnotenie účinnosti a efektívnosti |
Obstarávanie zákaziek s nízkou hodnotou |
|
|
|
Protikorupčné opatrenie |
Počet porušení |
Prijaté opatrenia |
Vyhodnotenie účinnosti a efektívnosti |
Interná smernica: Verejné obstarávanie v podmienkach Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. |
|
|
|
Protikorupčné opatrenie |
Počet zistených porušení pri nakladaní s finančnými prostriedkami |
Prijaté opatrenia |
Vyhodnotenie účinnosti a efektívnosti |
Hospodárenie s finančnými prostriedkami |
|
|
|
Protikorupčné opatrenie |
Počet zistených porušení pri základnej finančnej kontrole |
Prijaté opatrenia |
Vyhodnotenie účinnosti a efektívnosti |
Porušenie smernice o základnej finančnej kontrole |
|
|
|
Protikorupčné opatrenie |
Počet zamestnancov, u ktorých bola zistená neznalosť práv a povinností vyplývajúcich z interných predpisov |
Prijaté opatrenia
|
Vyhodnotenie účinnosti a efektívnosti |
Informovanosť a odborná znalosť zamestnancov |
|
|
|
Protikorupčné opatrenie |
Počet porušení zistených odborom vnútornej kontroly a riadenia rizík pri svojej kontrolnej činnosti |
Prijaté opatrenia |
Vyhodnotenie účinnosti a efektívnosti |
---|---|---|---|
Kontrolná činnosť |
|
|
|
Protikorupčné opatrenie |
Porušenia vytknuté inými orgánmi |
Prijaté opatrenia |
Vyhodnotenie účinnosti a efektívnosti |
Kontrolná činnosť iných orgánov |
|
|
|