Chronológia krokov pri výstavbe úseku D1 Hubová - Ivachnová v detailoch.
Zahájenie prác: 20.12.2013
Ukončenie prác: 17.6. 2017
Predpokladaná hodnota zákazky: 465 707 868 eur bez DPH
Zmluvná cena: 227 263 510,25 eur bez DPH ( vrátane rezervy 10%)
Zhotoviteľ: Združenie „Čebrať“ - OHL ŽS (70%) a VÁHOSTAV-SK (30%)
Čas realizácie diela: 1276 dní (42 mesiacov)
Dĺžka diaľnice: 15,272 km
DUR bola vypracovaná: 04/2002, Geoconsult
DSP bolo vypracované: 03/2007, Dopravoprojekt
Zahájenie verejnej súťaže: 10/2011
Podpis zmluvy: 12/2013.
Podpis Dodatku č. 7: 30.11.2017
V rámci úseku bolo od roku 1996 vykonaných 9 samostatných inžinierskogeologických prieskumov, v rôznych stupňoch podrobnosti.
Posledné premeranie pred podpisom zmluvy v 6/2013.
1. Prostredníctvom GTM sledovaná aktivita hlbokých blokových deformácií
2. 04/2014 Meranie podpovrchových deformácií, CADECO
3. 05/2014 Analýza geotechnických rizík, SG Geoprojekt, Brno
4. 06/2016 Predložená zmena riešenia, SG Geoprojekt Brno
5. 06/2015 Koncept sanačných opatrení, SG Geoprojekt Brno.
6. 09/2014 Analýza predložených návrhov prostredníctvom externistu STU – RNDr. Kopecký
NDS si na základe vykonaných prieskumov, ktoré identifikovali poruchové zóny, dala vypracovať šesť externých odborných posudkov, ktoré potvrdili nerealizovateľnosť pôvodného variantu a odporučili zmenu trasovania diaľnice.
Na základe predložených výsledkov a doplňujúcich zistení po podpise Zmluvy o dielo a vypracovaných odborných posudkov nezávislými, odborne spôsobilými osobami z externého prostredia, je pokračovanie v prácach v pôvodnom trasovaní ( úsek 2,00 – 4,00) vysoko rizikové a uvažované sanačné a stabilitné opatrenia sú na hranici technických možností.
Na základe záverov odborných posúdení a porovnávaných rizík je z technického hľadiska vhodnejšie vedenie trasy v novo navrhovanom technickom riešení, ktoré bolo na základe procesu EIA vyhodnotené ako optimálne trasovanie diaľnice z pohľadu na zložky životného prostredia.
Dvaja obyvatelia Mestskej časti Ružomberka – Hrboltová, podali Rozklad voči Záverečnému stanovisku ministerstva životného prostredia a v súčasnosti sa čaká na výsledok posúdenia procesu Rozkladovou komisiou.
Nemohlo sa raziť v tuneli aj doteraz?
Nie. Práce na tuneli môžu pokračovať až po právoplatnosti posudzovania vplyvov na životné prostredie. Až po ukončení procesu EIA bude definitívne známe trasovanie diaľničného úseku. Ak by sa s prácami začalo bez právoplatného záverečného stanoviska EIA, Európska komisia by stavbu nepreplatila a mohla by uplatniť korekcie aj na financie, ktoré už na stavbu dala v minulosti. Pokračovanie prác na pozastavených častiach diaľnice bez právoplatného stanoviska EIA by bolo v rozpore so smernicami Európskej komisie a mohlo by znemožniť celkové čerpanie eurofondov na dopravnú infraštruktúru z Operačného programu Integrovanej infraštruktúry. NDS o celom procese dostavby úzko rokuje so zástupcami Európskej komisie a agentúrou Jaspers.
Koľko sa doteraz na stavbe preinvestovalo?
Zhotoviteľ zrealizoval práce za 71,4 mil. eur, z toho sa v roku 2017 preinvestovalo 18,3 mil. eur.
Čo sa na stavbe robí dnes ?
Na stavbe sú zrealizované všetky prekládky inžinierskych sietí a momentálne sa pracuje na mostných objektoch, dokončujú sa nosné konštrukcie mostov.
Dostavbe úseku D1 Hubová – Ivachnová venujú všetky zložky NDS enormnú pozornosť, o čom svedčia desiatky stretnutí so zástupcami JASPERS, spoločností OHL-ŽS, Váhostav ako aj Ministerstva dopravy a výstavby SR.
Predpokladané technické riešenie obchádza aktívne zosuvné územie pomocou predĺženého tunela Čebrať. Samotný tunel sa predĺži o cca 1600 m, pričom celková dĺžka úseku D1 Hubová – Ivachnová sa skráti o približne 300 metrov. Pozmenená trasa z dlhodobého hľadiska prinesie úspory nákladov na prevádzku samotnej diaľnice a pre motoristov nižšie náklady na palivo pre menšie prevýšenie a kratšiu trasu. Keďže tunel bude dlhší, bude to znamenať nižšiu environmentálnu záťaž pre životné prostredie v okolí diaľnice.