Tunel Horelica je jednorúrový tunel s dvomi jazdnými pruhmi pre obojsmernú dopravu a zvýšeným peším chodníkom po oboch stranách. Výnimočnosťou v rámci Slovenska je šírka vozovky medzi okrajmi chodníkov 9 metrov (tunel Horelica je najširší tunel). Vlani bola priemerná denná intenzita dopravy 15 000 vozidiel, podiel nákladnej dopravy je na úrovni 32 percent.
V rámci vybavenia pre šírenie núdzových a bezpečnostných informácií je v tuneli rozhlas, 10 SOS kabín a 8 protipožiarnych výklenkov s hydrantmi. O vetranie sa v prípade zadymenia starajú dve dvojice axiálnych prúdových ventilátorov. Tunel je vybavený štandardným technologickým vybavením, ktoré sa nám v roku 2018 podarilo zmodernizovať a doplniť:
Za tunelom Horelica v smere k hraniciam s Českou a Poľskou republikou je vo výstavbe úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec. Po jeho dostavbe sa výrazne zlepší dopravná situácia v regióne, najmä vo Svrčinovci, Čiernom, Skalitom a v samotnom meste Čadca. Tranzitná doprava sa dostane na diaľnicu a dnes časté, priebežné uzatváranie tunela Horelica by malo byť minulosťou.
Tunel je špecifický, uzatvorený priestor a je preto mimoriadne dôležité zvýšiť pozornosť pri prejazde. Mnoho dopravných kolízií v tuneli Horelica vzniklo z dôvodu, že motoristi nedodržiavali bezpečný odstup, predbiehali ostatné vozidlá alebo nerešpektovali červenú na semafore pred tunelom. Tunel Horelica však poslúžil aj pri prevážaní nadrozmerného nákladu ako električiek či lodí. Zablúdili nám sem však aj podgurážení chodci.